RAMP; Välkommen

Aktuellt

Om RAMP

Tidigare

Produktioner

Fotogalleri

Bli medlem!

Sponsring

Kontakt

Länkar

Historik
Vad har hänt tidigare?

Hösten 2014

En teaterkurs med improvisationer, som var öppen för alla ,hölls i Folkets Hus under hösten. Andreas Dahl från Regionteatern var gästledare på upptaktsträffen.


Juni 2014

Den egenskrivna "Stjälfullt" var tänkt att spelas på Karnevals- och Marknadsdagen i Hovet - men det myckna regnandet under morgonen gjorde att vi tyvärr fick ställa in.


NOVEMBER 2013

Ett egenskrivet minispel i "Ett nattligt drama"s tecken hade premiär. "Stjälfullt" spelades (och sjöngs) på Hovmantorpsfesten.


Mors Dag, 26 maj, 2013

Musikalen "Mannen från Nasaret" i samarbete med kyrkan spelades en enda gång i Hovmantorps kyrka. Många lovord!


2012

...hände inte så mycket. Lite planerande men inget resultat :(.


JUNI & DECEMBER 2011

"Ett Nattligt Drama" spelades en gång var 20:e minut, totalt 6 gånger, under marknadens förmiddag. Detta drama kommer från en scoutbok och innehar en berättare som läser en historia som övriga på scen gestaltar, och där ganska mycket får en bokstavlig mening...
Denna lilla pjäs spelades även på den första Hovmantorpsfesten senare under året.


OKTOBER 2010
Affisch Omaka Par

Välkommen att läsa ur vårt programblad:

Omaka Par - från programbladet

30 oktober
Omaka Par
spelades på Hovmantorps Folkets Hus kl 17.00
Biljetter: 0478-420 45 Pris: Vuxen 160 kr, Barn/Ungdom t.o.m 20 år 80 kr

23 oktober
Omaka Par
spelades på Hovmantorps Folkets Hus kl 17.00

22 oktober
Omaka Par
spelades på Hovmantorps Folkets Hus kl 19.30

17 oktober
Omaka Par
spelades på Hovmantorps Folkets Hus kl 16.00

15 oktober
Omaka Par
spelades på Hovmantorps Folkets Hus kl 19.30

9 oktober
Premiär! Omaka Par
- Biljetter kan köpas på Hovmantorps Folkets Hus,
0478-420 45 Välkommen!

Föreställningen spelas även 15, 17, 22-23 och 30 oktober.
Biljettpris: Vuxen 160 kr, Barn/Ungdom t.o.m 20 år 80 kr


AUGUSTI 2010

17 augusti-
Repetitionerna av Omaka Par drar igång på allvar. Premiären 9 oktober kommer allt närmare... :)


APRIL 2010

11 april
Planeringskonferens 2010/2011 hålls i Folkets Hus kl 10.00. Välkomna alla som är intresserade att vara med oss i höstens Omaka Par eller vill påverka vad vi gör nästa år! Ta gärna med förslag.

Förtäring bjuds till de som anmäler sig senast 7 april till Christel eller
info @ rampihovet.se


MARS 2010

4 mars
Årsmöte hölls i Hovmantorp Folkets Hus Dagordning.

25 mars
Teaterträff med improvisationer hålls i Folkets Hus kl 19.00 (ca 2 tim). Febe och Christel håller i träffen.


2009/2010

Vi har börjat arbeta med vår nästa uppsättning "Omaka par" som har premiär i oktober 2010.
Vårt 10-årsjubileum som inföll 2008 har ännu inte fått någon uppsättning att firas med, så vi tillägnar den Omaka par.
Även en jubileumsskrift (första 10 åren) presenteras 2010.

* * * * *


APRIL 2008

22 april
"From a jack to a king" spelades i två omgångar för Bikupan i Lessebo Folkets Hus.

21 april
Föreställning i Lessebo Folkets Hus kl 19: musikalen "From a jack to a king" i samarbete med Kulturskolan!

18-20 april
ATR Smålands teaterfestival i Hovmantorp! Tack så mycket för en underbar festival! Stort tack till Regionförbundet Södra Småland, Lessebo Kommun och ATR för bidrag så vi kunde genomföra festivalen!

Mer info om pjäserna som spelades finns på en sida eller i det lite tjockare gemensamma programbladet.
Se spelschemat här. Mat och referenssamtal samt workshops gäller enbart medverkande föreningar.

17 april
Premiär i Hovmantorp Folkets Hus kl 19 för musikalen "From a jack to a king" i samarbete med Kulturskolan Lessebo!


MARS 2008

30 mars
Planeringskonferens i Hovmantorps Folkets Hus.

5 mars
Årsmöte i Hovmantorps Folkets Hus kl 19.00.


FEBRUARI 2008

12 februari
Planerat årsmöte blev framflyttat och i stället hölls ett möte om ATR-festivalen. Diskussioner fördes ang. invigning, fest, avslutning och workshops.


JANUARI 2008

16 januari
Produktionsgruppen (styrelsen) träffades för att samordna ATR-festivalen. Därefter ska ordförande ta kontakt med alla arbetsgrupper.

9 januari
Styrelsemöte kl 19.00, Hovmantorps Folkets Hus. Vi diskuterade främst budget och samordning inför ATR-festivalen.

2 januari
Informationsmöte "From a jack to a king", kl 16.00 i Hovmantorps Folkets Hus.


NOVEMBER 2007

27 november
Styrelsemöte kl 19.30 i Hovmantorps Folkets Hus.

Informationsmöte inför "From a jack to a king", kl 17.00 i Orkestersalen på Gula Skolan, Lessebo. Välkomna alla som kom på audition och ungdomar från Kulturskolan som blivit inbjudna.


OKTOBER 2007

28 oktober
AUDITION till "From a jack to a king", kl 10.00-13.00 på Hovmantorps Folkets Hus. Tack!

21 oktober
ATR-möte kl 10.00 i Folkets Hus, Hovmantorp, med alla grupper och andra intresserade.


AUGUSTI 2007

26 augusti
ATR-möte med styrelsen och marknadsföringsgruppen.

kl 12.00: Planeringsmöte inför hösten, våren och jubileumshösten. Alla som är intresserade av att vara med på eller bakom scen någon gång fram till jul 2008 bör komma. Har ni förslag på pjäs inför jubileumshösten 2008, hör gärna av er (info@rampihovet.se)

22 augusti
Extra årsmöte kl 19.00 i Hovmantorp Folkets Hus.


JUNI 2007

30 juni
Marknad i Hovet!
I och med det myckna regnandet ställde vi in vår medverkan på gräsplätten vid "julgranen", istället blev vi tre kvinnor som gick i kläder ā la Emil i Lönneberga, med korg på armen. Vi blev i alla fall med på bild till Allhallen (åtminstone tog personen i fråga kort på oss ;)) och lite reklam gjorde vi för vår förening. Bättre upp nästa år med 10-årsjubileum och karneval! Och vi hamnade faktiskt på väggen i entrén till Allhallen.

26 juni
Möte inför Marknaden.

18 juni
Styrelsemöte med inbjudna på Hovmantorp Folkets Hus kl 19.00 angående ev. arrangerande av ATR-festivalen Småland våren 2008.
--> Dagordning

4 juni
Nytt Årsmöte och konstituerande möte i Hovmantorp Folkets Hus kl 19.00. Ny ordförande och vice ordförande utsågs.


MAJ 2007

4 maj
Föreställning "Huvudsaken är att man är frisk". Hovmantorp Folkets Hus kl 19.00.


APRIL 2007

29 april
Premiär för "Huvudsaken är att man är frisk" i Hovmantorp!
Folkets Hus kl 16.00. Bokning på tel: 0478-42045.
Biljettpris: barn/ungdom 50 kr, vuxen 75 kr, 2 vuxna 1 barn 150 kr. Programblad
affisch

26 april
Styrelsemöte på Hovmantorp Folkets Hus kl 19.00.
--> Dagordning

20-22 april
Unga Ramp på ATR-festivalen i Vimmerby. Smygpremiär där för "Huvudsaken är att man är frisk", på lördagmorgonen kl 9.00. Rysligt tidigt...

15 april
Teaterresa till Karlshamn och Mobergs "Marknadsafton".


MARS 2007

29 mars
Workshop med Karaktärssminkning

12 mars
Styrelsemöte på Hovmantorp Folkets Hus kl 19.00 med styrelsen och marknadsföringsgruppen.
--> Dagordning

2 mars
Musikalrevy i Växjö: "I love you, you're perfect, now change". Vi var ett gäng på ca tio personer som fick se en underbar musikal med många skratt och många fina toner och sånger. Efteråt pratade vi en stund med de manliga medverkande och fick veta lite mer om produktionen. Mycket trevligt och mycket fin scenografi. Och fantastiska musiker på scen, som hade fullt upp hela tiden och fick jobba med många genrer.


FEBRUARI 2007

24 februari
Planeringsmöte i Hovmantorp Folkets Hus kl 10 för våra medlemmar.
Vi diskuterade och planerade årets uppsättningar och aktiviteter.
Arbets- och ansvarsgrupper utsågs och intresselista inför höstens "Maka på din make" uppfördes. "The Dining Room" fanns äntligen på dvd och har både omslag och inlaga (i svartvitt visserligen men ändå ;)). Hör av er till Christel om ni är intresserade av den.
--> Dagordning

15 februari
Ett förberedande styrelsemöte inför planeringskonferensen, inte så många deltagande.

5 februari
hade vi Årsmöte i Hovmantorp Folkets Hus kl 19. Viktigast och svårast var valet av ny kassör.

1 februari
startade vi våra teaterträffar. Vi fick några besökande, men bestämde oss för att ställa in de planerade träffarna. Istället kommer vi efterhand att ordna workshops med bl.a. teaterövningar och karaktärssminkning. Skådespelarna som är med i höstens uppsättning träffas antingen i sluten grupp eller tillsammans med andra medlemmar (nya som gamla) under våren, för att improvisera och lära känna varandra bättre. I båda fallen gäller att vi gör utskick om plats och tid samt ev. avgift. Det är anmälan till alla träffar/workshops så vi kan planera efter de människor som kommer.


JANUARI 2007

10 januari
Styrelsemöte hos Marianne.


DECEMBER 2006

11 december
Finalupptakt i Htp F.H. Vi informerade om vårens aktiviteter och nästa års uppsättningar. Ungdomarna sätter upp en pjäs av Astrid Lindgren i vår, troligen i maj. Vi tog gemensamt fram fyra manusförslag till höstens uppsättning. Dessutom kommer vi ha ett samarbete med Hovnarrarna inför Allhallens invigning. Mer info om manusförslag mm finns på bloggen.

3 december
Julskyltning i Hovmantorp. Tack alla som köpte lotter hos oss!


NOVEMBER 2006

28 november
Möte inför Finalupptakten och nästa års aktiviteter. Vi i manusgruppen tittade på manus och diskuterade runt nästa års produktioner och teaterträffar.

På styrelsemötet den 14 november beslutades bl.a. datum för årsmöte och planeringsmöte samt för vår Finalupptakt som kommer snart. Manusgruppen med förstärkning av Marianne och de medlemmar som ev. dyker upp på mötena håller i planeringen av våren och Finalupptakten. Tider kommer. Julmarknaden diskuterades och vi kollar vilka som kan vara med och var vi kan stå, samt letar vinster till lotteriet. Birger Johansson ljus och keramik skänker bl.a. grötljus till oss. Inga Karlsson lämnade ett tack-kort till föreningen för blommorna hon fick som tack för lånet av matsalsmöblemanget i The Dining Room. Ulrika skänker sin reseersättning till föreningen. Tack allihop!
Håkan kontaktar oss när dräktförrådet flyttas. Inspelningen av Dining Room återkommer vi till när vi vet mer. Vi undersöker möjligheten att sätta upp pjäsen på Palladium, denna gång med ny affisch och ljussättning, i månadsskiftet februari-mars nästa år. Vi funderar på att göra någonting till invigningen av Allhallen i oktober 2007, gärna tillsammans med Hovnarrarna. Detta undersöks. Mattias vill gärna sätta upp något av Tjechov med oss nästa höst, han tycker vi tog oss an uppgiften med Dining Room på ett bra sätt. Öppen audition kommer troligen att hållas inte alltför långt in på det nya året, och vi får visa vad vi går för och ingen är garanterad en roll. Vi bjuder in Dramatörerna speciellt.
Den 15 april spelas Mobergs "Marknadsafton" i Karlshamn och vi samlar ihop intresserade medlemmar till Teaterföreningens resa dit. Vi tar upp anmälningar på Finalupptakten. Jag rapporterade om Ramps blogg (se medlemssidan). Om du inte har fått något mail av mig och har en mailadress, kontakta mig (cjosv02*student.vxu.se där *=@) alt. ring om du inte har email alls, så du får inloggningsuppgifter.


OKTOBER 2006

The Dining Room spelades på Hovmantorps Folkets Hus den 13-27 oktober. Ensemblen

Styrelsemötet den 18 oktober blev mer ett möte som kom upp med många förslag om vad vi kan göra i framtiden och gav förslag på datum för olika aktiviteter. Vi var inte beslutsfattande. Vi vill gärna vara med på julmarknaden i Hovmantorp på julskyltningssöndagen, och ha en finalupptaktsfest för våra medlemmar i början av december.

Premiär för The Dining Room på Hovmantorps Folkets Hus fredagen den 13 oktober! Premiären gick bra och premiärfesten likaså ;).

Ett möte med styrelsen hölls i början av oktober för att diskutera det sista inför premiären och hålla tankarna på vad som händer därefter igång.


AUGUSTI 2006

Styrelse-/kollationeringsmötet den 15 augusti gick bra och skådespelarna fick chans att träffa varandra. Några ändringar i rollistan har skett sedan dess. Ansvarsgrupperna bygg och rekvisita/kostym/smink tillsattes och har börjat sitt arbete så smått. Manusläsningen var intressant, vi läste på engelska :), och var en bra grund för det fortsatta arbetet med den svenska texten som vi hittade via förlaget.

Manusen delades ut under vecka 32.


JULI 2006

1 juli
Vi medverkade på marknaden i Hovmantorp där vi informerade om vår verksamhet och välkomnade några nya medlemmar. :)
(inlagt 5 juli)


JUNI 2006

Styrelsemötet den 15 juni har varit. Manus inför hösten skickas i juli till berörda.

4 juni
Audition kl 10-14 inför höstens uppsättning "The dining room". Se länken ovan och stycket om manusmötet nedan för mer info. Vi är ledsna om inte alla medlemmar fick vetskap om audition. Hör gärna av er till Mattias för att anmäla intresse och hur många roller ni är intresserade av.
(inlagt 5 juni)


MAJ 2006

24 maj: Webbsidan uppe! Premiär!
(inlagt 29 maj)

styrelsemötet den 18 maj sattes datum för audition och Mattias förtydligade att den främst är till för nya människor som vi inte sett på scen än och som vill medverka i höstens produktion. Men han ser gärna (och helst) att alla som vill vara med, även "gamlingarna" visar upp vad de kan och testar personkemin på scen med andra aktörer. Några scener ur manuset kommer vara översatta till svenska redan till audition. Läs mer ovan. Vi diskuterade även vilka delar vi vill att Regionteatern hjälper oss med, troligen blir det scenografi och ljus, men i vilken omfattning de kan bistå oss undersöks under den närmaste tiden. Vi pratade om möjliga och gamla medlemmar som kan vara intresserade av att komma med i höst, rekryteringsgruppen utsågs till att ansvara för idéer inför marknaden, och jag fick de sista uppgifterna för att kunna börja lägga upp hemsidan :).
(inlagt 18 maj)

Manusmötet har varit och vi kom fram till att The Dining Room är den pjäs som passar oss bäst (se slutet av nedanstående inlägg för mer info). Det vore intressant att sätta upp Glaset, men den blir alltför komplicerad i och med att den är på rim och det enbart finns fyra talroller, och ingen av oss var riktigt nöjd med manuset. Rim känns konstigt och kräver oerhört mycket jobb för att få det bra. The dining room ger möjlighet för obegränsat antal aktörer och där finns många olika karaktärer, känslor och historier som vävs samman. Pjäsen ska översättas om vi inte hittar en svensk översättning. Vi återkommer om det. En audition kommer att hållas i början av juni, enbart för att fördela rollerna och ge folk som ännu inte är medlemmar chans att vara med.
(inlagt 1 maj)


APRIL 2006

Igår, 20 april, hade vi styrelsemöte där hemsidan presenterades och godkändes för publicering :). Protokollet från planeringskonferensen godkändes, vi diskuterade rätt mkt där. Den 2 april flyttade vi ramps dräktförråd till logerna på Folkets hus, där alla våra saker nu ligger och väntar på ytterligare flytt till en stuga som först måste flyttas för att inte byggas över av allhallen ;). Det kan dröja innan stugan flyttas i och med att vi inte har en tillräckligt stark kran att tillgå. Vi bestämde oss för att köpa fyra andelar i Allhallen för att stödja verksamheten.
Vi vill gärna medverka i Mobergfestivalen med vår pjäs Kassabrist från årsskiftet, men vi väntar på mer info om hur och var och på besked om vi kan samla alla skådespelare - vi återkommer, infon förs även in under aktuellt protokoll. Christel berättade om ABFs årsmöte, och ska skriva en kort redogörelse om det. Det som var mest intressant för oss var att hovnarrarna troligen startar en revyskola i samarbete med ABF, och att man i Ljungby spelar musikal.
Den 25 april hålls ett manusmöte där vi väljer mellan Glaset (om en familj i ett samhälle där glasbruket läggs ner, på rim och med musik/talkör/rytm) och The dining room (olika historier som flätas samman och utspelas i ett finare vardagsrum/matsal, med obegränsat antal aktörer, översätts gemensamt genom en studiecirkel). Båda är aktuella och annorlunda mot det vi brukar spela. Det ska bli kul och intressant att testa nya sätt att tänka och jobba med manus och framförande :D.
Oh, förresten, vi fick ett försenat vallöfte ;) från ordförande Mattias om att spela in en kortfilm, med eget manus kanske. Den kunde t.ex avsluta teaterkursen/övningarna vi planerar inför våren 2007.
Vi diskuterade även att sätta upp en soire-kväll med små snuttar av pjäser/sketcher tillsammans med servering av tilltugg (Snuttar och Snittar). Idéerna ligger och gror och tar fäste...
(inlagt 21 april)

planeringsmötet den 25 mars diskuterade vi vad vi ska göra i år och nästa vår. Vi pratade bl.a. om att använda två el. tre kortare pjäser som spelas tillsammans, men det är även en ekonomisk fråga - det kostar mer att spela fler kortare än en lång. Att ha någon form av soire-kväll ligger dock kvar i planeringen inför nästa år. Vi tog upp frågan om var vi ska lägga de ekonomiska resurserna - på regissör eller på t.ex. scenografi och ljus. Vi lutar åt det senare, och Mattias är beredd att ta på sig regissörrollen. Gunnar från Regionteatern lade fram några förslag och föreslog manus samt bildandet av en manusgrupp (vilket vi saknat tidigare). Vi hade även besök av teaterföreningen. Ni som inte kunde komma hoppas vi har lagt fram era önskemål om vad ni vill sätta upp i höst på något annat sätt.
Gunnar berättade om en föreställning som utspelas på en restaurang, där skådespelarna i första akten agerar serveringspersonal ute bland publiken, och i andra visas vad som händer bakom kulisserna i köket - vilka kommentarer som ges om gästerna och hur man hanterar maten mm. Tyvärr kunde inte Gunnar minnas namnet på pjäsen. Den kräver stor säkerhet av ensemblen och en förmåga att improvisera. Även i efterhand har vi inte lyckats identifiera pjäsen. Gunnar gav ett bra förslag om att vi kan ge offentliga genomläsningar av pjäser, där man läser med manus i hand, och möjlighet ges att prova nya och annorlunda pjäser som vi inte vill eller ännu inte känner oss mogna för att ta till scenen.
(inlagt 19 april, red. 1 maj)

.
Bilder från 'The Dining Room'
Senast uppdaterad: 2015-01-03